۲۸ دی ۱۳۹۶ 18 January 2018
داخلی
۰
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۱
Share/Save/Bookmark
 
خبرگزاری رضوی در گفت و گو با مردم بررسی می کند
نگرش عمومی مردم نسبت به اجرای خط سوم بی آر تی مشهد و تأثیر آن بر زیارت
 
در این چند سال نه به خاطر مشکلات مالی که به دلیل روند رو به وخامت وضعیت اقامت و تردد در این شهر، ناچار به کاستن از مدت اقامتم شده و هرسال بادلی شکسته در حالی‌ که هنوز تشنه زیارت آقا هستم، مجبور به ترک مشهد شده‌ام.
 
سید حسین میرپور٬ سرویس زیارت/ برخی معتقدند اجرای خط سوم طرح بی آر تی مشهد از عواملی است که مانع افزایش ماندگاری زائر در مشهد شده و از سوی دیگر باعث ضرر و زیان جدی اقتصادی به شاغلین این محدوده خواهد شد. بدیهی است که مطالعات اجتماعی و ارزیابی تاثیرات اجتماعی چنین پروژه هایی بسیار حیاتی است و لازم است تا شهرداری مشهد اگر در این مورد مطالعاتی نیز داشته است برای روشن شدن افکار عمومی در اختیار مخاطبان قرار دهد.
اگرچه ترافیک یکی از مشکلات اصلی زائران در مدت اقامتشان در مشهد بوده است، اما نبود پارکینگ به‌ ویژه در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی و ورودی‌های طرح ترافیک، شلوغی بیش‌ازحد، سردرگمی ترافیکی، خیابان‌های کم‌عرض از بزرگ‌ترین موانع زیارت و گشت‌وگذار در این شهر است. هر چند این موارد مسایل مختلفی را نیز برای مجاورین ایجاد می کند. خبرگزاری رضوی در این باره جویای نظر برخی زایرین و مجاورین شده است که در ادامه می خوانید.
رضا محمدی یکی از زائران که خانواده‌ای ۵ نفره را سرپرستی می‌کند، بابیان این‌که همه‌ ساله به دلیل ارادت خاصی که به امام هشتم (ع) دارد، با به جان خریدن تمام مشکلات راهی مشهد مقدس می‌شود، می‌گوید: در این چند سال نه به خاطر مشکلات مالی که به دلیل روند رو به وخامت وضعیت اقامت و تردد در این شهر، ناچار به کاستن از مدت اقامتم شده و هرسال بادلی شکسته در حالی‌ که هنوز تشنه زیارت آقا هستم، مجبور به ترک مشهد شده‌ام.
 

وی از برقراری خط بی آرتی به‌عنوان یک طرح وحشتناک یاد کرد که مسیر اصلی ورود به حرم را سد می‌کند، و افزود: عرض کم خیابان شیرازی باعث شده این مسیر به یکی از پرترافیک‌ترین نقاط شهر مشهد درآید. درحالی‌که زائر برای اقامت مجبور به آمدن تا نزدیکی حرم است، ترافیک روزانه و عرض کم خیابان اجازه تردد به او را نمی‌دهد. زائر نمی‌تواند چمدان و ساک خود را در اتوبوس حمل کرده و تا هتل و نزدیکی حرم بیاید.

اما علی آقایی که از شهرستان دهدشت استان بوشهر به مشهد آمده با گلایه از طرح بی آر تی اظهار داشت: در همه جای دنیا به دنبال آسان سازی زیارت هستند و تلاش می‌کنند تا زائران به‌راحتی بتوانند به مکان‌های زیارتی آمده و استفاده معنوی ببرند. غالب زائران با ماشین‌های خود نیمه‌های شب به مشهد می‌رسند و اکثراً همان شبانه به حرم آمده و در ماشین تا صبح اقامت می‌کنند. با خط بی آرتی و کوچک شدن مسیر خیابان دیگر کسی نمی‌تواند شب‌ها به حرم آمده و از این فیض حضور محروم است.

اما صحبت‌های کاسبان و مغازه‌داران مشهدی هم شنیدنی است. علی احمدی صاحب نانوایی بربری در خیابان توحید می‌گوید: تا قبل از اجرای طرح بی آرتی روزانه ۲۰ کیسه آرد نان پخته و الان به روزانه هشت کیسه رسیده است. مردم نمی‌توانند از بالای نرده‌ها عبور کرده و نان خریداری کنند. بالاخره همه زائران در هتل و صاحب غذای آماده نیستند. برخی از آنان باید مایحتاج خود را، شخصاً تهیه کنند. زائر نان می‌خواهد و این دیوارکشی مانع از کسب ما و سرویس‌دهی به زائران شده است.

مهدی کوثری صاحب یک مغازه آب‌میوه‌فروشی نیز گفت: طرح بی آرتی ما را بیچاره کرده است. زائر تحت هر شرایطی نیاز به مواد غذایی دارد. تا قبل از اجرای طرح زائران به‌خوبی می‌توانستند از این مجموعه بهره ببرند ولی اکنون شغل ما با کاهش ۶۰ درصدی مواجه شده است.
 

وی همچنین گفت: به دلیل وضعیت بد شغلی امروز شاگردهایمان را جواب کردیم. این طرح باعث بیکاری سراسری مشاغل در این خیابان شده است. راستی این طرح به چه قیمتی دارد اجرا می‌شود. سراسر مسیر را تابلوی توقف مطلقاً ممنوع گذاشته و با جرثقیل خودروهای پارک شده را به پارکینگ منتقل می‌کنند. کسی جرات پارک در کنار خیابان را ندارد.

از سوی دیگر مأموران خط بی آرتی از رانندگان اتوبوس‌ها انتخاب‌شده‌اند. علی‌اصغری که در میدان توحید مراقب ماشین‌هاست تا سایر خودروها وارد خط بی آر تی نشوند، می‌گوید: من راننده بی آر تی هستم و در ماه یک نوبت باید به مدت هشت ساعت وسط خیابان بایستم تا سایر ماشین‌ها وارد خط بی آر تی نشوند. شهرداری تلاش دارد به هر قیمتی شده این خط را سرپا نگه دارد درصورتی‌که نه‌تنها شغلی ایجاد نمی‌شود، بلکه ده‌ها شغل از دست می‌رود.

به هر حال این گفته ها و مطالبات مردم نشان از این دارد که حتی در صورت منطقی بودن اجرای این طرح٬ شهرداری در اجرای آن عملکرد درستی نداشته و آگاهی بخشی و ایجاد آرامش اجتماعی قبل از یک مداخله وسیع را در دستور کار خویش قرار نداده است. پر واضح است که در چنین پروژه هایی باید مردم در نظر گرفته شوند و نمی توان بی توجه به ذهنیت و دیدگاه مردم دست به تغییرات چنینی اساسی زد. به نظر می رسد بهتر است که شهرداری مشهد در دو جهت مهم در این زمینه اقدام نماید. یک مورد اطلاع رسانی عمومی نسبت به نتایج خطوط پیشین بی آر تی مشهد تا بدین وسیله نتایج عملی پروژه های پیشین مشخص گردد و اقدام دوم نیز اطلاع رسانی واقعی (و نه اجرای ناگهانی و بی مقدمه چنین طرحی) و تلاش در جهت رفع ابهام ها و نگرانی های زایرین و مجاورین می باشد.
 
29/56
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۲۳۵۶۱
 


ارسال
 
انتشار یافته:
در صف انتشار:
۰
تکراری،غیرقابل انتشار:
۰