۲۸ دی ۱۳۹۶ 18 January 2018
داخلی
۰
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۶
Share/Save/Bookmark
 
در بیستمین نشست شاعرانه ادبی-آیینی «ارادت» عنوان شد؛
لزوم توجه به زیبایی شعر در هم نوایی و هماهنگی عناصر شعری
 
ساختارآوایی شعری یکی از راه های ایجاد این هم گونی است و آن شامل هرگونه تناسب و توازن صوری است که از طریق تکرار کلامی و مطابق قواعد و الگوهای خاص زبانی شکل می گیرد.
 
به گزارش خبرگزاری رضوی، بیستمین نشست انجمن ادبی آیینی «ارادت» نوزدهم دی ماه در ساختمان بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) برگزار شد. در این محفل شعرخوانی، تعدادی از شاعران آیینی مشهد به قرائت اشعار خویش در زمینه های مختلف مذهبی چون مدح اهل‌ بیت (ع)، وصف امام رضا(ع)، حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) پرداختند و تعدادی از آثار به نقد و بررسی گذاشته شد.
این جلسه با حضور مسئول کانون شعر بسیج مداحان استان (احمد حیدری) و معاون بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا(ع)و جمعی از شاعران آیینی برگزار شد. همچنین این جلسه میزبان مهدی کبیری شاعر آیینی از شهر قم بود.
معاون فرهنگی هنری بنیاد بین المللی امام رضا(ع) بیان کرد:شعر مانند یک ساختمان است که باید همه اجزای آن محکم و منسجم باشد تا خواننده از دیدن و خواندنش لذت ببرد.
حجت الاسلام و المسلمین سیدی افزود: در برخی اشعار کلمات و قافیه ها به تنهایی معنا و مفهومی درستی دارند اما به طور کل در شعر پردازش صحیح روی عبارات صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه یکی از ساختارهاي عمده زبان ادبی که از دیرباز مطرح بوده و در دوره شکوفایی نقد ادبی
جدید در ادبیات غرب مورد توجه قرار گرفته است، ساختار آوایی  است، تصریح کرد: هدف شعر چیزي نیست مگر همنوایی و هماهنگی میان عناصر شعري و یکی از راههاي ایجاد این همگونی و همسنگی، ساختار آوایی شعر است.
معاون فرهنگی هنری بنیاد بین المللی امام رضا(ع) اظهار کرد: شعر ارتباط تنگاتنگی با زیبایی دارد و قابل بررسی از جهت زیبایی شناسی است به همین دلیل می توانیم آن را یکی از اقسام هنر بدانیم و شاعران باید هنرمندانه شعر بسرایند.
وی ادامه داد: واژگان در شعر باید همسوی یکدیگر باشد به عنوان مثال نباید برخی واژه ها معاصر و برخی مربوط به قرن چهارم باشد چراکه در این صورت الفاظ به هم گره نمی خورد و معنای صحیح را نمی رساند همچنین مضامین برای مخاطب مبهم می شود.
حجت الاسلام و المسلمین سیدی با اشاره به اینکه برخی افراد معتقدند که آواها (واج ها) در کنار دیگر عناصر (کلمات، جمله ها و موسیقی شعر) می‌توانند در انتقال مفهوم و احساس شاعر مؤثر باشند، اظهارکرد: شاعران باید به کار بردن صحیح آوا ها در کنار دیگر عبارات احساس خود را به مخاطب منتقل کنند.
وی با اشاره به لزوم توجه به زیبایی شعر در هم نوایی و هماهنگی عناصر شعری، گفت: ساختارآوایی شعری یکی از راه های ایجاد این هم گونی است و آن شامل هرگونه تناسب و توازن صوری است که از طریق تکرار کلامی و مطابق قواعد و الگوهای خاص زبانی شکل می گیرد.
   
   
                     
یکی از شاعران آیینی با بیان اینکه هر شعری باید با مقدمه ای آغاز شود، گفت: وقتی در مطلع شعر مقدمه ای نباشد زبان شعر برای مخاطب مبهم می شود و مخاطب به درستی با مضمون شعر ارتباط برقرار نمی کند و در این صورت ارزش محتوای شعر پایین می آید.
سید حسن مبارز ادامه داد: در شعر آیینی مضامینی باید استفاده شود که مستند باشد و شاعر بتواند از آن مضامین دفاع کند و در متن تاریخی در نسبت دادن یک گزاره به اهل بیت(ع) باید بسیار توجه کرد.
وی با اشاره به اینکه یک شاعر باید هجاهای واژه ها را در شعر به درستی تلفظ کند، اظهارکرد: تحولاتي كه در سطح آوايي زبان شـعر رخ مي دهد در نهايت باعث تشخص سبكي آن در حـوزه  موسـيقايي مي شود.
  
                          
                                  
سید رضا یعقوبی آل ضمن گرامیداشت شاعر پیشکسوت آیینی و انقلابی(هاشم شکوهی)، گفت: هاشم شکوهی پیر غلام اهل بیت بود که حق بزرگی بر ادبیات آیینی کشور ما دارد.
وی ادامه داد: یکی از نزدیکان استاد شکوهی نقل کردند در زمان جنگ اسامی شهدا و خلاصه ای از اخلاقیات آنان را به آقای شکوهی می دادیم و ایشان یک رباعی در مورد این شهدا می سرودند و تقدیم به خانواده آن شهدا می کردند.
لازم به ذکر است از این شاعر دلسوخته (هاشم شکوهی) پس از سالها مجاهدت و تلاش در راه ادبیات آیینی و ارادت به ساحت اهل بیت‌(ع) دو جلد کتاب با عنوان «منظر دل‌ها» و «آیینه حکمت» به چاپ رسیده است.
گفتنی است این جلسه با سبک خوانی احسان نوری به پایان رسید.

                        
 
63/56
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۲۳۵۴۰
 


ارسال
 
انتشار یافته:
در صف انتشار:
۰
تکراری،غیرقابل انتشار:
۰