۲۸ مهر ۱۳۹۶ 20 October 2017
داخلی
۰
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۹
Share/Save/Bookmark
 
مسئول دبیرخانه پروژه سوغات زائر:
یکی از اهداف سوغات رضوی حرکت به وضع مطلوب و ذائقه سازی برای زائران است
 
مسئول دبیرخانه پروژه سوغات زائر با اشاره به اینکه یکی از برگزیده ترین راه ها برای اقتصاد کشور تکیه به خلاقیت و نوآوری است، افزود: صنایع فرهنگی نقش ویژه ای در ایجاد اشتغال با هزینه ای پایین تر از صنایع دیگر و باز دهی بالاتر از آن ها دارد که مانند موتوری پیشگام برای اقتصاد کشور است.
 
به گزارش خبرگزاری رضوی، مهندس مهدی یک پسر در ویژه برنامه «سوغات فرهنگی در خدمت رضوی» که همزمان با دهه ولایت ظهر امروز در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی به نشر(انتشارات آستان قدس) برگزار شد، ضمن بیان اینکه امروز بالغ بر ۵۰۰۰ عنوان کالای فرهنگی در اینجا جمع شده است، گفت: ده ها هزار عنوان دیگر در دستان هنرمند و توانای مردم این سرزمین هست که در آوردگاه کالاهای بیگانه قربانی بی تدبیری ها و ندانم کاری ها شدند.
وی افزود: فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات به نشر شاهد داوری و بررسی بالغ بر هزار عنوان کالای فرهنگی مخصوص کودکان و نوجوانان، انواع اسباب بازی و محصولات کمک آموزشی از سراسر ایران، انواع تولیدات و ایده هایی که محصول فکر و اندیشه جوانان این مرز و بوم است، بود.
مسئول دبیرخانه پروژه سوغات زیارت با اشاره به اینکه یکی از برگزیده ترین راه ها برای اقتصاد کشور تکیه به خلاقیت و نوآوری است، افزود: صنایع فرهنگی نقش ویژه ای در ایجاد اشتغال با هزینه ای پایین تر از صنایع دیگر و باز دهی بالاتر از آن ها دارد که مانند موتوری پیشگام برای اقتصاد کشور است.
وی خاطرنشان کرد: امروز رونمایی بیش از یکصد محصول حاصل فکر و تولید ده ها کارگاه کوچک است که در جهت هم افزایی و شبکه سازی آن ها تلاش می کنیم. بسته هایی که امروز رونمایی شد چراغ چند کارگاه را روشن و دل های فعالان چند کارگاه از مجموعه زنان سرپرست خانوار را نیز گرم کرده است.
یک پسر با اشاره به اینکه امیدواریم اشاعه این محصولات در راستای نیاز زائران الگویی برای دوستان پرتلاش در بازار باشد، تصریح کرد: نقشه راهی ترسیم شده که با منظومه ای از اقدامات امید بخش است، در این نقشه دو مسیر اصلی وجود دارد که یکی برای بهبود وضع موجود و حمایت از تولید کنندگان و دیگری برای حرکت به وضع مطلوب و ذائقه سازی برای زائران است، این دو مسیر ۸ اقدام اساسی را در ۴ محور مشخص پیگیری می کند.
مسئول دبیرخانه پروژه سوغات زائر با اشاره به اینکه در محور اول شناختن و دانستن مدنظر است، گفت: شناخت کاربردی و واقعی نیاز زائران و بررسی وضع موجود محصولات در بازار مصرف که نشان دهنده فضای حاکم در تولید است و این محور باید روندی تکرارپذیر و ادرواری داشته باشد و در ذیل مرکز رصد همواره به روز شود.
وی ادامه داد: فروشگاه و جشنواره بشری و بانک اطلاعاتی موجود بخشی از فعالیت ها در این محور است، که باید گسترده تر شود.
یک پسر با اشاره به محور دوم خاطرنشان کرد: در این محور به دنبال افزودن ارزش و هویت وضع موجود هستیم، باید محصولات موجود را استاندارد وبه محتوای آنان به مدد اهل ذوق و هنر افزود، نشان اعتبار برای محصولات با کیفیت که شاخص ها را رعایت می کنند در نظر داریم و باید به زائران برای خرید مطمئن کالای ایرانی با کیفیت و اعتبار سنجی شده خدمت کنیم.
مسئول دبیرخانه پروژه سوغات زائر با بیان اینکه باید برای نیاز های بر زمین مانده زائران گواه خلاقیت را به کار گیریم، گفت: باید با برگزاری انواع رویداد ها و حمایت از ایده پردازان و هنرمندان زمینه طراحی محصولات جدید را با محوریت سبک زندگی ایرانی اسلامی برای تمام اقشار مخاطب زائران فراهم سازیم.
وی تصریح کرد: در محور سوم به جنبه های اقتصادی و سرمایه گذاری توجه شده است، باید برای تولید کنندگانی که محصول با کیفیت و استاندارد تولید کرده اند مشوق در نظر گرفت.
یک پسر با بیان اینکه باید برای محصولات جدید حاصل از خلاقیت اهل ذوق و هنر سرمایه گذاری کنیم، گفت: صندوق حمایت پیشنهادی ما ساختاری بر اساس مدل وقف دارد تا در گردونه این حرکت عظیم نقش مردمان خیر اندیش نیز فراموش نشود، حمایت از کارگاه های کوچک که در شبکه بزرگ سوغات زائر قرار می گیرند با سرمایه های واقفان برکت را میزبان سبد سوغات زائران خواهد کرد.
مسئول دبیرخانه پروژه سوغات زائر با اشاره به اینکه در محور چهارم توزیع و فروش را به منظومه اضافه کردیم، ادامه داد: فن بازارها محل تعامل میان تولید کنندگان و فروشندگان بازار است تا درد کمبود اطلاعات این دو عضو مهم چرخه تولید و توزیع کمتر شود، فروشگاه های الگو محلی برای حمایت بیشتر از کالاهایی است که در گردونه رقابت با سود چندصد درصدی محصولات خارجی نمی توانند در ویترین فروشگاه هایی که میلیونی اجاره می دهند قرار بگیرند.
یک پسر گفت: فروشگاه های الگو در ثبت سازی فروش و شیوه های جدید بازارسازی موثرند و می توانند برای بازار سنتی الگوی جدید را ارائه دهند و نو آوری در ویترین را اثبات کنند، این فروشگاه ها به صورت فیزیکی و مجازی هستند که به لحاظ فیزیکی باید در نزدیک ترین اماکن به حرم مطهر ایجاد شوند و هم در بستر فضای مجازی محصولات را ارائه خواهند داد.
وی با اشاره به اینکه بازار حلقه نهایی این منظومه است و نتیجه بررسی های حاصل از آن به محور اول بازخواهد گشت و شناخت همیشه و مستمر ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: این منظومه یک ساختار و سیستم تفکیک ناپذیر و متصل به هم است که هر یک از اجزاآن نقش کلیدی دارد و عملکرد متوازن آن تضمین کننده ی دوام و پایداریش باشد.
مسئول دبیرخانه پروژه سوغات زائر افزود: امیدواریم با تشکیل ستاد راهبردی و هماهنگ کننده در ذیل شورای عالی به ریاست تولیت آستان قدس زمینه هماهنگی تمام ارکان آستان قدس رضوی در تحقق این مهم و سیاست گذاری و پشتیبانی لازم برای تامین امکانات لازم و در خور نیاز فراهم شود.
 
63/56
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۷۶۳۷
 


ارسال
 
انتشار یافته:
در صف انتشار:
۰
تکراری،غیرقابل انتشار:
۰