۶ خرداد ۱۳۹۶ 27 May 2017
۰
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۱۸
Share/Save/Bookmark
 
وقتی بهشت به روی قم، در می‌گشاید
 
حضرت معصومه (س) باوجود خود بهشتی پرنور در قم بناکرده‌اند که با وفات ایشان نه‌تنها به آخر نمی‌رسد که تا همیشه به ترجمه مشی زندگی حضرت در رفتار مردمان می‌پردازد.
 
غلامرضا بنی‌اسدی: رابطه خواهر و برادری، در ادبیات دینی، دو جلوه ناب دارد. اول زینب (س) و حسین (ع) که شرح آن را فراوان گفته‌اند و خوانده‌ایم و شنیده‌ایم و جان یافته‌ایم و دیگری؛ رابطه‌ای است که یک خواهر را در پی برادر از مدینه به ایران می‌کشاند و اگرچه به هم نمی‌رسند اما انگار دست‌های مبارکشان از راه دور به هم می‌رسد که گویا کمربند امنیتی دور ایران می‌بندد.
 بله، رابطه بی‌بی فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع) ترجمه رابطه امام حسین و بی‌بی زینب است و درس‌آموز زندگی. این را می‌شود در نگاه این دو به یکدیگر دید. شأن این خواهر را هم در کلام عصمت یافت چه، معصومه، این یک نام و لقب تنها نیست بلکه وسعت بی‌بدیل معنایی است که فاطمه (س) بنت موسی الکاظم (ع) را به فاطمه (س) بنت رسول‌الله (ص) می‌رساند.
بزرگ دختری که بزرگ مادر هم هست بااینکه ازدواج نکرده است. مادر است و در آسمان دامن خویش، هزاران هزار ستاره پروریده است که " کهکشان راه روشن" را برای انسانیت شکل داده‌اند. اینکه فراوان برشان حضرت فاطمه معصومه و باالتبع، برای قم تعریف می‌شود شاید یکی از دلایل آن، این باشد که کویر قم، باوجود بی‌بی به دیار باروری تبدیل‌شده است که انسان در آن پروریده می‌شود. این‌همه ستاره را هم باید به‌حساب آسمانی گذاشت که بر زمین قم کشیده شده است.
این حدیث هم به حرمت بی‌بی و شأن یافتن قم اشاره دارد که "القاضی نور اللّه " عن الصادق علیه‌السلام روایت می‌کند: خداوند حرمی دارد که مکه است پیامبر حرمی دارد و آن مدینه است و حضرت علی (ع) حرمی دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز می‌شود - زنی از فرزندان من در قم از دنیا می‌رود که اسمش فاطمه دختر موسی (ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت می‌شوند. (1)
 البته شفاعت می‌تواند در قالب اصلاح رفتارها صورت گیرد که وظیفه علما دقیقاً همین است؛ تربیت مردم در تراز اخلاقی مکتب بعثت. همانی که رسول مکرم (ص) فلسفه بعثت را به کمال رساندن آن می‌داند و اعلام می‌کند. از این روایت البته می‌توان به این دریافت هم رسید که "شرف المکان باالمکین" و" شرف المکین باالمکان" توأمان در قم معنا می‌یابد. هم سرزمین قم به برکت قدوم بی‌بی معصومه شرافت یافته است و هم به این خاک شرافت یافته، فراوان آدم‌ها صاحب شرافت می‌شوند. چنانکه در دولت آخرین حجت خدا و در شمار یاران خاص حضرتشان اهل قم جایگاه ویژه دارند.
 باری، حضرت معصومه (س) باوجود خود بهشتی پرنور در قم بناکرده‌اند که با وفات ایشان نه‌تنها به آخر نمی‌رسد که تا همیشه به ترجمه مشی زندگی حضرت در رفتار مردمان می‌پردازد. ایشان صاحب جایگاهی است که در کلام ائمه نیز چنین تعریف می‌شود؛ امام صادق علیه‌السلام: من زارها عارفاً بحقّها فله الجنة. (2) / کسی که آن حضرت را زیارت کند درحالی‌که آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد بهشت پاداش اوست.
و باز این "بهشت" تکرار می‌شود در کلام حضرت امام جواد (علیه‌السلام) من زار قبر عمتی بقم فله الجنة. (3) / امام جواد علیه‌السلام: کسی که عمه‌ام را در قم زیارت کند پاداش او بهشت است. طرفه اینکه لقب «معصومه» را امام رضا علیه‌السلام به خواهر خود عطا کرد و در روایتی فرمود: «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ کمَنْ زَارَنی»(4)؛ «هر کس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.»
 و روشن است که صواب زیارت حضرت رضا تا کجاست. آن را بالاتر از ثواب زیارت حضرت سیدالشهدا فرموده‌اند که پیامبر آن را از ثواب هزاران حج شمرده‌اند. پس با زیارت بامعرفت بانوی کریمه اهل‌بیت در قم، رایحه بهشت را استشمام کنیم.
پی‌نوشت:
1 – بحارالانوار ج 57، ص 228، ح 59.
2 - بحارالانوار، ج 48، ص 307
3 - کامل الزیارة
4 - کریمه اهل‌بیت، ص 32 4
 
22/22
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۶۴۶۴
 


ارسال
 
انتشار یافته:
در صف انتشار:
۰
تکراری،غیرقابل انتشار:
۰