۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ 30 April 2017
داخلی
۰
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۵۰
Share/Save/Bookmark
 
در دانشگاه محقق اردبیلی بررسی شد
واکاوی نقش حوادث عاشورا در غنای ادبیات آذربایجان
 
نخستین همایش بازتاب عناصر عاشورایی در ادبیات آذربایجان در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
 
به گزارش خبرگزاری فرهنگ رضوی، در این همایش که به همت مرکز پژوهش های فرهنگی آذربایجان و با همکاری گروه زبان و ادبیات فارسی برگزار شد دکتر مسروره مختاری عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه شعر نقش مهمی در تبلیغ آموزه های دینی داشته است، تصریح کرد: سرودن شعر از زمان پیامبر(ص) باب بوده است.

وی با بیان اینکه پس از استقرار صفویان در قرن دهم هجری، شعر عاشورایی در ایران رونق بیشتری گرفت، ادامه داد: مرثیه سرایی با شاعرانی مانند شاه اسماعیل و محمد فضولی پا گرفت و در دوره قاجاریه به اوج خود رسید.

مختاری با اشاره به اینکه قالب اوخشاما در ادبیات آذربایجان از مهمترین قالب های مراثی در میان آذری زبان ها است، افزود: قالب اوخشاما در ادبیات آذربایجان طوری است که شعرا، مرثیه خود را با اوخشاما به پایان می رسانند.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: از نظر محتوا هم در ادبیات آذربایجان عشق به حضرت ابوالفضل موج می زند و شعرا در مورد شجاعت و آزادگی ایشان شعرهای زیادی سروده اند.

ادبیات آذربایجان از عشق به اهل بیت(س) جان و رونق گرفته است
حجت الاسلام سیف اله مدبر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی نیزدر این همایش گفت: مرثیه، نوحه و روضه در ادبیات آذربایجان تعاریف و جایگاه های خود را دارند و نباید آنها را یکی پنداشت.

وی با اشاره به جایگاه عشق به اهل بیت در شعر شاعران آذربایجان تصریح کرد: عشق به اهل بیت در آذربایجان سبب شده است که ادبیات آذربایجان از این محل جان گرفته و رونق داشته باشد.

مدبر افزود: عشق به اهل بیت سبب شده است که ادبیات مرثیه در آذربایجان زنده بماند برای همین توجه به مرثیه و پژوهش و بررسی در این مورد ضروری است.

شهریار نعمتی شاعر و مدرس دانشگاه با بیان اینکه مرثیه در مدح و سوگواری افراد از دنیا رفته انجام می شود، گفت: در دوره قاجاریه در مرثیه آذربایجان چند جریان وجود داشت که یکی نصرالله شاه یا صدرالممالک بود و بعد آن شمس عطار اردبیلی جریان سازی کرد و بعد از اینها، تاج الشعرای یحیوی ظهور کرد.

وی اضافه کرد: شمس عطار اردبیلی چهره خاصی در مرثیه آذربایجان بود چرا که برای اولین بار مفاهیم تصوف و عرفان را وارد ادبیات مرثیه آذربایجان کرد.

عباد ممی زاده پژوهشگر حوزه ادبیات آذربایجان هم با بیان اینکه ادبیات آذربایجان از فولکلور شروع شده است، گفت:در نوحه خوانی مداحان در مساجد برای سینه زنی، شعر با دوبیتی شروع شده و با گریاندن به اتمام می رسد.
وی با بیان اینکه ادبیات آذربایجان دچار افت شده است، ادامه داد: در مرثیه سرایی باید به زبان ترکی و موسیقی آن دقت بیشتری کرد.

رابطه عمیقی بین ادبیات آذربایجان و حوادث عاشورا وجود دارد
مهدی میرزا رسولزاده کارشناس مرکز پژوهش های فرهنگی آذربایجان نیز در این همایش گفت: ادبیات آیینه حوادث تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر دوره ای است.

وی با بیان اینکه عاشورا به قدری دامنه دار است که بر ادبیات تاثیر مستقیم گذاشته است، اظهار کرد: رابطه عمیقی بین ادبیات آذربایجان و حوادث عاشورا وجود دارد.

میرزارسولزاده ادامه داد: ارتباط بین مکتب حسینیت و زبان ترکی سبب شده است که شعرای عاشورایی در آذربایجان رشد یافته و به بلوغ برسند.

پیام فروغی دانشجوی دکتری ادبیات دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این همایش در سخنانی که به بررسی اشعار دوره صفویه می پرداخت گفت: ادبیات در زمان صفویان رنگ و بوی تشیع به خود گرفت و شاه اسماعیل هم سهم به سزایی در رونق ادبیات مذهبی آن دوره داشت.

وی اضافه کرد: در دوره صفویه، شعرا به دنبال مضمون و تصویرسازی نبودند بلکه به دنبال محتوا بودند به همین دلیل گاهی در قالب شعرهای آن دوره اشکالاتی دیده می شود.
 
 
19/19
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۳۴۷۱
 


ارسال
 
انتشار یافته:
در صف انتشار:
۰
تکراری،غیرقابل انتشار:
۰