۲۸ دی ۱۳۹۶ 18 January 2018
داخلی
۰
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۳
Share/Save/Bookmark
 
صالحی:رسانه های مکتوب نسبت به رسانه های نوظهور فرصت اندیشیدن دارند
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از وجوه تمایز رسانه های مکتوب نسبت به رسانه های نوظهور را داشتن فرصت اندیشیدن برای آن ها دانست.
 
به گزارش خبرگزاری رضوی، سیدعباس صالحی عصر دیروز در بازدید از موسسه مطبوعاتی ایران ضمن بیان این مطلب افزود: رسانه های نوظهور بیشتر به مثابه فست فودهایی می مانند که زمان پخت آن ها کم است اما رسانه های مکتوب مانند کتاب و روزنامه در یک بلوغ طبیعی متولد می شوند.
وی در عین حال تصریح کرد: اندیشه که جان مایه انسان است در رسانه های مکتوب مشهودتر است و از این طریق فرصت بیشتری برای بروز و ظهور پیدا می کنند.
صالحی در ادامه گفت: اندیشیدن در رسانه های مکتوب فرصت مانایی و ماندگاری را ایجاد می کند و در عین حال باعث می شود قدرت زمینه های ارجاع بیشتری پیدا  شود. از این رو رسانه های مکتوب عمر و زمان ارجاع طولانی تری دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: رسانه های مکتوب با وجود رسانه های نوظهور به دلیل فرصت سازی برای اندیشیدن باقی و ماندگار هستند.
وی ادامه داد: اما ذات رسانه های مکتوب و رقابت جدیدی که با رسانه های نوظهور یافته اند اقتضائاتی را ایجاد می کند تا در برخی زمینه ها خود را تقویت کنند و در نظام مولد خود، وجه تمایزشان را نشان دهند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال گفت: از این منظر، عصر رسانه های مکتوب پایان یافته نیست، ولی در عین حال باید به اقتصاد رسانه و چند رسانه ای بودن شان فکر کرد تا بتوان مزیت های آن ها را حفظ کرد و در کنار آن مزیت های دیگری نیز به دست آورد.
صالحی گفت: موسسه مطبوعاتی ایران دارای مزیت های متنوع و متعددی است. موسسه ای با سابقه بیش از بیست سال که در این بازه زمانی برای خود شناسنامه ایجاد کرده است. 
وی افزود: چندرسانه ای بودن و چند زبان داشتن  و حفظ معیارهای رسانه در حد قابل پذیرش از دیگر مزایای موسسه مطبوعاتی ایران است.
صالحی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات و مسائل این موسسه، اظهار کرد: برخی مشکلات اقتصادی در کشور عملا بر روی اقتصاد مطبوعات از جمله این موسسه تاثیر گذار بوده است. ولی  تلاش برای پیگیری و رفع این مشکلات از جمله  مشکلات حقوق و معیشتی کارکنان این موسسه انجام می شود.
وی افزود: در حوزه سیاست ها و نگاه های موسسه مطبوعاتی ایران باید بتوانیم با نگاه خط اتصال دولت-ملت پیش برویم. این نگاه یکی از رویکردهای اصلی است که باید دنبال شود.
صالحی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد این است که جریان دولت-ملت آنگونه که باید شکل نگرفته است.
وی تصریح کرد: نباید طوری رفتار کرد که یا صرفا با دولت ستیزی مواجه شویم و یا با ملت ستیزی. به گونه ای سخن نگوییم که جای نقد برای دولت نماند و از سوی دیگر با یاس آفرینی به نقد دولت نپردازیم که موجبات دولت ستیزی را فراهم آورد زیرا این امر مانع انسجام نظام سیاسی و مردمی می شود.
صالحی گفت: رسانه ها به طور عام و موسسه مطبوعاتی ایران به طور خاص باید تلاش کنند روابط دولت و ملت به سمت تعامل و گفت و گو هدایت شود. رسانه ها می توانند در ایجاد روابط معقول بین این دو نقش به سزایی ایفا کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توجه به کاهش گسست های اجتماعی در کشور از سوی رسانه ها از دیگر  موضوعاتی است که باید آن را جدی تر دنبال کنند. جامعه دچار گسست شده و این به نفع آینده کشور نیست.
وی در عین حال تصریح کرد: رسانه ها باید برای کاهش این گسست و ایجاد انسجام اجتماعی، انسجام اقوام و خرده فرهنگ، گروه ها و مذاهب تلاش کنند.
صالحی گفت: امروز در دنیای داخلی و خارجی در معرض از هم گسیختگی هستیم و موسسه مطبوعاتی ایران می تواند برای تقویت انسجام ملی تلاش کند.
وی افزود: نشاط و امید اجتماعی نیز مقوله های دیگری است که رسانه ها در ارتقای آن باید تلاش کنند. نقد مولفه ای است که از جایگاه مهمی برخوردار است اما کشور نباید نشاط و امید اجتماعی خود را از دست بدهد. نقد ضرورت زندگی اجتماعی است ولی نباید طوری باشد که امید و نشاط جامعه را از میان بردارد. رسانه ها در افزایش نشاط و امید اجتماعی نقش مهمی می توانند ایفا کنند.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت امنیت و اقتدار ملی افزود: امروز در فضا و زمانه ای قرار داریم که امنیت و اقتدار ملی با مخاطراتی روبرو است و امنیت ملی مبنای توسعه اجتماعی است. از این رو این موضوع نیز باید از سوی رسانه ها مورد توجه قرار گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بازدید ضمن حضور در بخش ها و گروه های مختلف خبری این موسسه، در گفت و گو با مدیران و کارکنان موسسه مطبوعاتی ایران در جریان روند فعالیت های آن قرار گرفت.
 
18/56
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۲۳۵۱۶
 


ارسال
 
انتشار یافته:
در صف انتشار:
۰
تکراری،غیرقابل انتشار:
۰