۲۸ دی ۱۳۹۶ 18 January 2018
داخلی
۰
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۶
Share/Save/Bookmark
 
آیت‌الله ری‌شهری در جلسه تفسیر قرآن کریم:
«ظلم»، «کفر» و «گناه» موانع «فلاح» انسان در دنیا و آخرت است
 
آیت‌الله محمدی ری‌شهری در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم در ادامه تفسیر آیه پنجم سورۀ بقره در تبیین موانع سعادت انسان در دنیا و آخرت، گفت: مطابق آنچه در آیه 23 سوره یوسف آمده و دو مرتبه در آیات 21 و 135 سوره مبارکه انعام نیز تکرار شده و همچنین طبق تصریح آیاتی از سوره‌های مومنون، یونس و شوری، جامع‌ترین موانع سعادت انسان «گناه» و خطرناکترین گناه «ظلم» است.
 
به گزارش خبرگزاري رضوي به نقل از روابط عمومی آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، آیت‌الله محمدی ری شهری با استناد به روایتی از امام باقر(ع) گفت: در روایت است که «هيچ بنده‌اى نيست مگر آن كه در دلش نقطه‌اى سفيد وجود دارد؛ پس هرگاه گناهى مرتكب شود، در آن نقطه، نقطه‌اى سياه پديد آيد، كه اگر توبه كرد آن سياهى مى‌رود و اگر در گناهان فرو رفت، نقطه سياه افزايش پيدا مي‌كند؛ چندان كه همه سفيدى را فرو مى‌پوشاند و چون سفيدى پوشانده شد، گنه‌كار ديگر به خير و صلاح باز نمى‌آيد و قول خدای عزوجل این است كه: «به حقيقت، كارهايى كه مى‌كردند، بر دل‌هايشان زنگار بسته است».

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کسی که دلش از گناه زنگار بسته باشد، غفلت او را فرا خواهد گرفت، مانند عده قلیلی که تحت فتنه دشمنان نظام و انقلاب اسلامی شعار «نه اسلام و نه قرآن » سر می‌دادند، از این رو انسان باید همواره تقوای الهی را ملاک عمل خود قرار داده و از بروز این حالت برای انسان که غفلت در او فراگیر شود، بخدا پناه ببرد.

آیت‌الله محمدی ری شهری همچنین با استناد به روایتی از رسول مکرم اسلام (ص) گفت: در روایتی تکان‌دهنده در خصوص احوال روز قیامت آمده است که در روز قيامت بنده‌اى از بندگان خدا را (براى حساب) مى‌آورند در حالى كه از حسناتش شادمان است، در اين هنگام كسى مى‌آيد و مى‌گويد: خداوندا! اين مرد به من ستم كرده. در اين هنگام از حسنات او برمى‌دارند و به حسنات مظلوم مى‌افزايند و همين‌گونه اين كار تكرار مى‌شود تا آنكه حسنه‌اى از او باقى نمى‌ماند. سپس هنگامى كه مدعى ديگرى پيدا مى‌كند نگاه به گناهان او مى‌كنند و به نامه اعمال ظالم منتقل مى‌نمايند و اين كار پيوسته ادامه پيدا مى‌كند تا داخل در آتش دوزخ شود.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث در ادامه اظهار داشت: امام على(ع) در پاسخ به اين پرسش كه كيفر كدام گناه زودتر به گنه‌كار مى‌رسد، فرمودند: آن كه به كسى ستم كند كه ياورى جز خدا ندارد و آن كه در گزاردن حق نعمت‌ها كوتاهى كند و نعمت را در مسیر معصیت الهی بکار گیرد و آن كه با تعدى و ستم بر فقير چيرگى يابد.

این مفسر قرآن کریم با استناد به روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) تصریح کرد: طبق نقل در سخن پیامبر اکرم(ص) آمده است که عقاب و مجازات سه دسته از گناهان زودرس است و به قيامت کشانده نمي‌شود، ايجاد ناراحتي براي پدر و مادر، ظلم در حقّ مردم، ناسپاسي در مقابل کارهاي نيک ديگران موجب عقوبت در دنیا می‌شود و نیز در روایت دیگری از امام باقر(ع)، زورگویی در مقابل کسی که زور نگفته، فریب دادن در مقابل کسی که فریب نداده و قطع رحم در مقابل کسی که صله رحم کرده از گناهانی است که در دنیا زود، عقوبت آن دامن‌گیر انسان خواهد شد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث اظهار داشت: مطابق آیه شریفه قرآن کریم، هر مشکل و مصیبتی در زندگی انسان پیش می‌آید به واسطه عملکرد انسان است و البته خدای متعال از بسیاری از اعمال بد انسان چشم‌پوشی می‌کند.
 
19/56
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۲۳۴۷۲
 


ارسال
 
انتشار یافته:
در صف انتشار:
۰
تکراری،غیرقابل انتشار:
۰