۱ آذر ۱۳۹۶ 22 November 2017
داخلی
۰
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۶
Share/Save/Bookmark
 
مدیر گروه تبلیغ مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع):
اسلام بیشترین توصیه را به شادی کرده است/ قدردانی همراه با انتقاد از برنامه «خندوانه»
 
مدیر گروه تبلیغ مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) بیان داشت: وقتی تابوهای شرعی در عزاداری ها درست می شود و مراسم عروسی ها در یک پروسه طولانی قطع می شود، همین عزاداری ها منتهی به حرام می شود.
 
به گزارش خبرگزاری رضوی به نقل از روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن غفاری فر در گفت و گویی با بیان اینکه غم و شادی باید معنا شود تا متوجه شویم عزاداری های ما چقدرعزاداری و غم است تصریح کرد: وقتی محور توجه به خدا باشد، عزا در اثر فقدان وسایل، ابزاری است که ما را به خدا می رساند.
وی افزود: وقتی فرصتی را از دست می دهیم غمگین هستیم و این غمگینی با توجه به از دست دادن فرصت هایی که ما را به خدا می رساند، است.
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: برخی غم ها از جنس تعظیم شعائر، یعنی تجلیل از یک نعمتی که در جای خود گرانبها بود است، حالا که ما از آن بی بهره هستیم برای گرامی داشت او که منتهی می شود به گرامی داشت راه و رسم و اندیشه آن پدیده، مثل ایام حج اگر با این نگاه به موضوع نگاه کنیم عزاداری های مانیز یک معنای دیگری پیدا می کند.
 
*دهه عزاداری فقط برای امام حسین(ع) توصیه شده است 
کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: اگر در دهه محرم بحث عروسی مطرح نیست به این جهت نیست که عروسی هایی که در ایام دیگر گرفته می شود درست است و حالا در ایام محرم نمی توان این عروسی ها را گرفت، بلکه این عروسی ها در ایام عادی نیز مشکل دارد، آن هم به این دلیل که شادی اقتضائاتی دارد که باید رعایت شود.
غفاری فر تصریح کرد:  مسئله امام حسین(ع) یک مسئله ویژه ای است و در مورد هیچ امامی و در هیچ روایتی در خصوص دهه گرفتن توصیه نشده است و حتی در وصف امیرالمومنین علی (ع) و پیامبرهم این سبک نیامده است زیرا عاشورا یک پدیده کاملا اجتماعی است و البته سبک و سیاقی که در بحث عزاداری ها وجود دارد نیز جای بحث دارد و به همین خاطر رهبر معظم انقلاب در بحث عزا فرمودند که تعظیم شعائر را با عزاداری عاشورا قاطی نکنید.
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: به طور مثال در مکروهات و محرمات روابط زناشویی جایی نوشته نشده است که شب شهادت امام معصوم انجام روابط زناشویی جز مکروهات و محرمات است، در هیچ رساله مسئله ای مطرح نشده، البته درست است که اخلاقاَ یک مومن این مسئله را برای خودش یک تابو حساب می کند اما هیچ حرمتی ندارد، یعنی در عزاداری برای ائمه نفی روابط زناشویی نیامده است، اگر ما مسئله عزا را درست بفهمیم طبیعتا شادی هم معنای خاص خودش را پیدا می کند.
 
*در عزاداری و شادی افراط وجود دارد
وی گفت: همچنان که در عزاداری افراط وجود دارد در شادی هم افراط وجود دارد و وقتی عزاداری می کنیم خیلی از مواهب الهی را قطع می کنیم و وقتی وارد برنامه های شادی می شویم، افراط در شادی به وجود می آوریم. اینگونه می شود که جریان متدین از این شادی فرار می کنند، چون شادی ها از فضای اصلی خودش عبور کرده است.
کارشناس مسائل دینی خاطر نشان کرد: به دلیل غلط فکر کردن در خصوص شادی ، شاهدیم، برخلاف آنچه از طرف دین بعنوان  شادی سفارش  شده است با آنچه در خارج اتفاق می اقتد متفاوت می باشد و لذا واقعا برای اهل بیت نیست .                                                                 
وی بیان داشت: غیر از ایام محرم و صفر در لسان جهان اسلام ،عید مبعث ،عید قربان، عید فطر و عید جمعه داریم و در عید اختصاصی شیعیان، عید بزرگ غدیر را داریم. وقتی عید را معنا می کنیم یکی از مستحبات عید روزه گرفتن است.
مدیر گروه تبلیغ موسسه امام رضا(ع) گفت: ما هم عزا را غلط معنا می کنیم هم عید را غلط معنا می کنیم و وقتی هر دو معنا غلط شد عزا به توهم اینکه محرمات در آن کمتر است ، معمولا به طبع مومنین سازگارتر است، در حالی که برخی از لوازم عزاداری ها جزو محرمات است.
 
*تابوهای شرعی ایجاد شده در دین
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: وقتی تابوهای شرعی در عزاداری ها درست می شود و مراسم عروسی ها در یک پروسه طولانی قطع می شود، همین عزاداری ها منتهی به حرام می شود، اگر منتهی به حرام شدن برخی از عزاداری ها بیشتر از برخی از شادی ها نباشد کمتر از آن نیست،
وی اضافه کرد: زیرا آنجا(عزاداری ها) منتهی به محرمات الهی که منتهی به حدود است می شود و اینجا(شادی ها) نهایت اشعار لغو و حرکت های لغو مانند رقص شود.
غفاری فر اظهار داشت: اگر افراط و تفریط شود به همان اندازه که برخی از شادی ها منتهی به حرام می شود، برخی از عزاداری ها و غم ها هم منتهی به حرام می شود و شاید برخی از عزاداری ها خروجی حرامش شدید تر هم باشدو باید یک بازخوانی از شادی و عزا در اسلام انجام دهیم تا هم در عزا و هم شادی تعادل داشته باشیم.
 
*تقدیر همراه با انتقاد از برنامه خندوانه
کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: به طور مثال برنامه خندوانه صدا و سیما تا اندازه ای خوب است، در این برنامه چند پارامتر حرام که در شادی ها رایج است وجود ندارد، گرچه گاهی از دست عوامل برنامه خارج می شود و برخی مسائل که نباید باشد، در این برنامه دیده می شود اما باید گفت که در این برنامه برای خندان کلمات جنسی، دروغ و تهمت به کار برده نمی شود، البته برخوردهای عفیفانه با نامحرم بزرگترین بحران برنامه خندوانه است که اگر این حذف شود واقعا  یک مجلس شادی که به جریان دینی نزدیک است می باشد.
وی افزود: به طور کلی در برنامه خندوانه فراموشی و غفلت وجود ندارد، نشاط وجود دارد و مهمتر از همه در این برنامه شاد، آموزش هم وجود دارد و در اکثر برنامه های خندوانه یک موضوع آموزشی اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و یا بهداشتی نیز دارد و باید از نویسندگان و عوامل این برنامه تقدیر کرد.
استاد حوزه ودانشگاه تاکید کرد: اگر بتوانیم اصل شادی و غم را معنا کنیم، غم به معنی سیاهی نیست تا شادی به معنای رها شده گی باشد، اگر از این دو عنصر معنایی فاصله گرفته شود هم متدینین به سمت شادی می روند و هم می توان شادی را به معنای واقعی گسترش داد در اینجا حوزه های علمیه نقش بسیار مهمی دارد.
وی بیان داشت: در ترویج عزاداری بیشتر تلاش شده وی تصریح کرد: قشر مذهبی به ویژه روحانیت در ترویج عزاداری و غم نقش اساسی داشته است، علت این است که به زعم خودشان با این کار باعث می شوند مردم از فساد فاصله بگیرند.
 
 
56/56
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۷۸۸۷
 


ارسال
 
انتشار یافته:
در صف انتشار:
۰
تکراری،غیرقابل انتشار:
۰