۳ مهر ۱۳۹۶ 25 September 2017
۰
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۱
Share/Save/Bookmark
 
داور جشنواره ملی فیلم رضوی؛
فیلم خوب حاصل دغدغه های فیلم ساز است/فیلم سفارشی دینی گاهی شعاری می شود
 
«علی محمد قاسمی» عضو هیات انتخاب بخش داستانی دوازدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی در یزد است که در دهه کرامت در این استان برگزار شد. وی در گفت و گویی با خبرگزاری رضوی؛ ایجاز در بیان و نگاه جدیدی که کارگردان برای دیدن زندگی انتخاب می کند را از مهم ترین عناصر اثرگذار در فیلم کوتاه رضوی دانست.
 
 قاسمی بیان کرد: می توان گفت تقریبا در سه ساله اخیر فیلم های کوتاه متعدد و متنوعی ساخته شده است و ظهور امکانات دیجیتال آزادی عمل بیشتری را در این زمینه فراهم کرده است  که این موضوع بسیار کمک می کند فیلمسازان بتوانند دغدغه های خود را به مرحله ساخت برسانند.
قاسمی که ساخت 31 فیلم کوتاه و نیمه بلند را در کارنامه خود دارد،افزود: هر چند مجبور بودیم با توجه به اهمیت موضوع جشنواره فیلم کوتاه رضوی تعدادی از آثار که تناسب موضوعی نداشتند را کنار بگذاریم اما شاهد فیلم های خوبی بودیم که با جشنواره موضوعیت نداشت و کنار گذاشته می شد.
وی ادامه داد: بنابراین برای حضور موثر در جشنواره های موضوعی باید اثر تولید شده با موضوع آن جشنواره مرتبط  و متناسب باشد تا بتواند در سطح ارزیابی ها مورد توجه قرار گیرد.
عضو هیات انتخاب فیلم های داستانی دوازدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی خاطرنشان کرد: تکنولوژی و امکانات جدید فیلمسازی که در دسترس قرار گرفته است این امکان را به ما می دهد که دست به هر تجربه ای بزنیم و امروز اغلب آثار بدون حمایت دولتی با هزینه های شخصی تولید می شوند و این امر نشان دهنده این است که فیلم سازها دغدغه فعالیت دارند.
فیلم خوب حاصل دغدغه های فیلم ساز است
این مدیر فیلمبرداری 24 فیلم سینمایی، افزود: فیلم کوتاه زمانی خوب و ارزشمند است که فیلم ساز به خاطر شور، شوق و دغدغه دست به ساخت آن بزند و گاهی متاسفانه برخورد با موضوع سینما به صورت ایدئولوژیک راه خوبی را جلوی پای هنرمند نمی گذارد و کج روی ایجاد می شود.
قاسمی بیان کرد: به نظرم این جریان اشتباهی است که تولیدکنندگان و سفارش دهندگان آثار دینی گاهی با آن مواجه می شوند و اگر کار هنری سفارشی شد چون از وجود فیلمساز بیرون نمی آید، حالت شعاری به خود می گیرد زیرا فعالیتی عمقی نیست و از درون بر نیامده است.
وی اظهار داشت:اگر می خواهیم فیلم هایی مرتبط با موضوعات دینی پیشنهادی بسازیم باید دقت داشته باشیم به گونه ای فرصت ها را به فیلمسازان معرفی کنیم که فیلمساز برآمده از وجودش به تولید اثر بپردارد.
تدوینگر بیش از ۵۰ فیلم مستند ادامه داد:فیلم ساختن سفارشی درباره یک موضوع بسیار آزار دهنده است و اگر قسمت و موضوع خاصی مورد نظر است باید به فیلم سازانی معرفی شود که در آن حیطه علاقه مند و یا تجربه کاری دارند.
قاسمی گفت:تجربه نشان داده سازمان هایی که امکان حمایت از تولید فیلم را دارند اگر سراغ فیلمسازانی دغدغه مند نسبت به موضوع مورد نظر خود نروند نه تنها اثری خوب تولید نمی شود بلکه بودجه های صرف شده در این زمینه  نیز هدر می رود.

تولید انبوه همواره تولید با کیفیت نیست
 عضو هیات انتخاب داستانی دوازدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی گفت:برخی آثاری که در هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی مورد بررسی قرار گرفت  شاید برای پخش تلویزیونی قابل پذیرش بود اما در قالب ارزیابی برای یک جشنواره نمی گنجید و در برخی  فیلم ها هم با موضوعات سطحی و دم دستی برخورد شده بود.
علی محمد قاسمی بیان داشت: فیلم کوتاه را نباید با توجه به کوتاه بودن زمان ارائه آن کوتاه تلقی کرد و تمام جریان ها و عوامل موثر در تولید باید مورد اهمیت و بررسی قرار گیرند.
قاسمی اظهار داشت: تمام ابزارهای  سینما باید در کنار یکدیگر  قرار گیرند تا فیلمساز بتواند نگاه خود را نشان دهد،یک تدوین خوب نمی تواند مستقل از سایر اجزا فیلم عمل کند و فیلمساز را به نگاه ویژه خود برساند.باید مجموعه ای از عوامل را در کنار یکدیگر به خوبی قرار گیرند تا فیلمی مورد قبول تولید شود.
تدوینگر فیلم " تهران انار ندارد" افزود: مجموع این عوامل اگر به روش درست و حرفه ای کنار یکدیگر چیده شوند کمک می کند فیلم به نگاه ویژه خود دست پیدا کند اما این عوامل تک تک و به شکل مجزا تاثیری ندارند و همواره عوامل موثر در تولید یک اثر در کنار هم دیده می شوند.
وی ادامه داد: نقص در یک قسمت از کار می تواند باعث هدر رفتن یک موضوع خوب نیز باشد پس تمام مولفه هاباید کمک کنند که یک فیلم خوب انتخاب شود.ویژگی هایی که یک فیلم کوتاه خوب باید داشته باشد را مولفه های زیادی تشکیل می دهند ما در جمع هیات انتخاب فیلم هایی که مشاهده و بررسی کردیم همه جور طیف را تشکیل می داد و تلاش همه اعضا بر این بود که اگر در یک اثر تلاش ویژه ای صورت گرفته است دیده شود.
نکات مهمی که در تولید موفق یک فیلم کوتاه اثر دارد:
قاسمی گفت: فیلمنامه خوب، نگاه ویژه کارگردان دغدغه های تولید را می طلبد و نگاه مستقل کارگردان باید فرصت جدید و پنجره ای نو باز کند تا آنچه را که دیگران ندیده اند او ببیند و با توجه به تعدد وجود افراد با تجربه و ابزارهای نوین و فراهم بودن تماشای فیلم ها و آشنایی با تجربه های خوب امروز دیگر نباید ابزار و شرایط نامناسبی را برای  تولید فیلم انتخاب کنیم.
وی که حضور در بیش از ۱۰۰  جشنواره  داخلی و خارجی را تجربه کرده است در پایان یادآور شد: ایجاز در بیان و پنجره جدیدی که برای دیدن زندگی می دهد و نگاه ویژه کارگردان از مهم ترین عناصر اثرگذار در فیلم کوتاه هستند.اصل و اساس نگاه ویژه کارگردان است و کمک می کند با امکانات و ابزاری که در  سینما وجود دارد و قابلیت هایی که می بخشد  در دنیایی جدید شناخت و درک از محیط پیرامون را بالا ببرد.

 
 
58/56
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۵۹۵۰
 


ارسال
 
انتشار یافته:
در صف انتشار:
۰
تکراری،غیرقابل انتشار:
۰