۲ بهمن ۱۳۹۶ 22 January 2018
۰
شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۱
Share/Save/Bookmark
 
گفتگوي خبرگزاري رضوي با آيت‌الله عباسی خراسانی؛
امام رضا(ع) کوثر قرآنی ایرانیان است/ مزد والای ادب در محضر عالم آل محمد(ص)
 
حجت‌الاسلام والمسلمين عباسی خراسانی گفت: جالب است بدانیم که هیچ یک از ائمه اطهار غیر از امام رضا(ع) حدیث فارسی نداشته‌اند در حالی که از امام رضا(ع) چند حدیث فارسی نقل شده است. امام رضا(ع) به گفته تاریخ به چند زبان زنده آن زمان مسلط بوده‌اند یقینا جنبه‌های متعدد علمی ایشان است که باعث شده امام عالم آل محمد (ص) نامیده شوند.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رضوي، حضور امام رضا(ع) در نیشابور نقطه عطفی در تاریخ تشیع ایران زمین به شمار می‌رود. حضور شخصیتی که ملقب به عالم آل محمد و هشتمین معصوم از سلاله پاک آخرین پیام‌آور خداوند یکتاست منجر به تغییر شرایط سیاسی، فرهنگی و دینی ایران شد به نحوی که بسیاری از علما و فضلای آن عصر برای دیدن آن امام معصوم، فرسنگ‌ها راه می‌آمدند تا در محضرش درس بیاموزند. تاریخ گوشه‌هایی از حضور پر برکت امام رضا(ع) را بیان کرده است. بی‌تردید بیان احادیث معتبر از زبان مبارک آن حضرت در طول منزل‌های مختلف، موثرترین روش برای تبلیغ دین والای اسلام و مذهب تشیع بود که از معتبرترین آن می‌توان به حدیث سلسله‌الذهب اشاره کرد. نقش امام رضا(ع) در گسترش فرهنگ شیعی و باور ایرانیان به آیین تشیع و رهرو ولایت شدن، موضوع مصاحبه با آيت‌الله هادی عباسی خراسانی از اساتید حوزه علمیه قم است.

 امام رضا(ع) عامل برکت و خیر ایران زمین است                                                                                                             
آيت‌الله هادی عباسی خراسانی با اشاره به ویژگی هدایتی ائمه اطهار علیهم‌السلام، درباره زندگی امام رضا(ع) گفت: زیارت جامعه کبیره که در حقیقت شناسنامه ائمه اطهار علیهم‌السلام به شمار می‌رود واحد بودن نور وجودی و ایمان و اخلاص ائمه اطهار را بازگو می‌کند. یقینا ائمه معصومین علیهم‌السلام به لحاظ معرفت و حقیقت، نور واحد هستند اما به لحاظ دوران مختلف زندگی هر یک ویژگی خاصی دارند که مطابق آن دوره زمانی حضور شریف‌شان بوده است. نشر معارف و اسماء الهی و تبیین و بیان ویژگی‌های آن، خصوصیات بارز امامت و رهبری اولیای الهی است. امام رضا(ع) نیز به عنوان هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، داعیه‌دار هدایت و برافروختن چراغ معنویت در دل انسان‌های عصر خود بوده‌اند. امام رضا(ع) در یازدهم ذی‌القعده سال 148 هجری قمری دیده به جهان  گشودند و به مدت 55 سال عمر شریف‌شان منبع خیر و برکت و افزایش هدایت مردم بودند. بعد از شهادت امام کاظم(ع)، امام رضا(ع) در روز 26 رجب سال 183 به امامت رسیدند.

مامون به دنبال سیطره برامام و محدودسازی تشیع بود
استاد حوزه علمیه قم در خصوص روایت‌های همراهان امام هشتم در ورود به ایران عنوان کرد: امام رضا(ع)، فرزندی نداشتند اما میلاد امام جواد(ع) درهای برکت را به روی شیعیان و دوستداران اهل بیت باز کرد به نحوی که در روایات بر این نکته تاکید شده است که هیچ مولودی به برکت امام جواد(ع) نیست. یقینا میلاد امام جواد(ع) پاسخی به تمام کسانی بود که نسل امام رضا(ع) را منقرض شده خطاب می‌کردند؛ از این رو ولادت امام جواد(ع) برکتی برای شیعیان و روهروان ولایت است. امام رضا(ع) مدت زیادی از عمر شریف‌شان را در مدینه منوره گذراندند یعنی تا سال 201 هجری قمری در مدینه حضور داشتند اما بنا به دلایل بسیاری خاندان عباسی به دنبال آن بودند که امام رضا(ع) را تحت سیطره خود قرار دهند. بنابراین ایشان را از مدینه به توس منتقل کردند. هر چند مامون عباسی به دوستی با امام رضا(ع) تظاهر می‌کرد اما در صدد بود تا با نظارت بر امام رضا(ع) برخی از معارف ناب اسلام را از تسلط علویان و بنی‌هاشم و خصوصا امام رضا(ع) خارج کند و دین ناب محمدی و آیین تشیع را محدود سازد. دعوت از امام رضا(ع) به مرو و توس، نقشه مامون عباسی در کنترل تاثیرگذاری امام رضا(ع) بر جامعه اسلامی بود. امام رضا(ع) در بیستم جمادی‌الثانی سال 201 هجری قمری وارد توس شدند، در طی سفر مبارک‌شان در جای جای ایران زمین، منبع خیر و برکت در نشر معارف دینی و علوی بودند. مسوول کاروان اعزام امام رضا(ع) درباره تاثیرگذاری معنوی و عبادی امام رضا(ع) به این نکته تصریح نموده که هرگاه این سید بزرگوار را دیدم در یکی از سه حالت بود «یا نماز می‌خواند، یا قرآن قرائت می‌کرد یا روزه‌دار بود».

اهتمام امام رضا(ع) به قرآن همانند جدش رسول خدا (ص) بود
آیت‌الله هادی عباسی خراسانی با تاکید بر اینکه سیره امام رضا(ع) عامل گرایش شیعی مردم ایران است، خاطرنشان كرد: بسیاری از کسانی که با امام رضا(ع) همراه بوده‌اند بر این نکته تاکید داشتند که سکوت و نشست و برخواست امام رضا(ع) برگرفته و وامدار قرآن بود، دقیقا این عبارت درباره پیامبر خدا ذکر شده است. از ابن عباس شاگرد امیرالمومنین(ع)، درباره پیامبر(ص) پرسیدند که رسول معظم اسلام را به ما معرفی کن؛ وی گفت: «اگر می‌خواهی پیامبر را بشناسی قرآن بخوانید؛ اگر می‌خواهید قران مجسم ببینید حضرت را نگاه کنید». چنین تعبیری دقیقا درباره امام رضا(ع) نیز آمده است که تمام سخنان و حرکات و افعال ایشان نیز برگرفته از قرآن و سنت پیامبر اکرم بوده است. در روایات آمده است که امام رضا(ع) هر سه روز قرآن را ختم می‌کردند هر چند که به تعبیر ایشان می‌توانستند در فاصله زمانی کوتاهتری قرآن را ختم کنند اما تامل و تفکر در قرآن مورد نظر امام رضا(ع) بوده است. بي‌شک سیره امام رضا و همراهی با قرآن، درس بزرگی برای مردم ایران زمین بود تا با واسطه امام رضا با قرآن و معارف ناب اهل بیت علیهم‌السلام بیش از پیش مانوس شوند.

ولایت دژ اسلام است                               
وی با اشاره به اهمیت حدیث سلسله‌الذهب و ارتباط آن با موضوع ولایت و امامت، گفت: جمعیت مشتاق قلم به دستی که در نیشابور به استقبال امام رضا(ع) مشرف شده بودند نشان‌دهنده توجه مردم متمدن ایران به علوم دینی و سایر علوم بود چراکه با مطالعه تاریخ درمی‌یابیم که مردم آن روزگار شرق و غرب عالم از چنین فرهنگ و تمدنی برخوردار نبودند. امام رضا(ع) با توجه دادن مردم به حدیث سلسله‌الذهب، آنها را به توحید، نبوت و ولایت که عصاره معارف و اصول دین است ارجاع دادند. (کلمه لااله الا الله)... توحید کامل است و هم نفی و هم اثبات دارد. اینکه امام رضا(ع) شروطی را اعلام می‌کنند و خود را یکی از شروط معرفی می‌کنند به معنای آن است که امامت و ولایت دژ الهی است یعنی ولایت از توحید جدا نیست.

امام رضا(ع) کوثر قرآنی ایرانیان است
آيت‌الله عباسی خراسانی با تاکید بر حضور امام رضا(ع) و توجه امامزاده‌ها به ایران در نشر معارف دینی و شیعی، ابراز داشت: امام رضا(ع) در هفتم ماه رمضان به ولایتعهدی انتخاب شدند. از آن زمان بود که مردم معنای واقعی حکومت ظاهری و باطنی یعنی حکومت ولایت و امامت را دریافتند. از آن زمان یعنی از سال 201 تا آخر ماه صفر 203 نزدیک به سه سالی که ایشان در توس و خراسان حضور داشتند آن‌چنان فعالیت‌های تاثیرگذاری داشتند که به عالم آل محمد ملقب شدند. در حقیقت امام رضا(ع)، کوثر قرآنی است که با حضور ایشان ایران اسلامی سرای امامزادگانی شد که توانستند بخشی از فضایل ناب شیعی را در جای جای ایران نهادینه کنند. جالب است بدانیم که هیچ یک از ائمه اطهار غیر از امام رضا(ع) حدیث فارسی نداشته‌اند در حالی که از امام رضا(ع) چند حدیث فارسی نقل شده است. امام رضا(ع) به گفته تاریخ به چند زبان زنده آن زمان مسلط بوده‌اند یقینا جنبه‌های متعدد علمی ایشان است که باعث شده امام عالم آل محمد (ص) نامیده شوند. احتجاج‌های امام رضا(ع) یکی از روش‌های نشر معارف بود. امام با شرکت در مناظره‌های مختلف دورویی و فریب‌کاری خاندان عباسی و حقانیت امامت و ولایت را به وضوح به همگان نشان می‌دادند از این رو می‌توان گفت امام رضا(ع) مبین معارف و آموزه‌های اسلامی در میان مردم ایران بودند.

مزد والای ادب در محضر امام رضا(ع)
استاد حوزه با اشاره به کرامات امام رضا(ع)، تصریح كرد: میر فندرسکی از علمای بزرگ اصفهان مطلب جالبی می‌شنود که فردی در هند شش ماه از سال خواب و در شش ماه بعد بیدار است. مساله برایش جالب می‌شود که به دیدنش برود. زمانی که به منزل آن شخص می‌رسد مدتی است که نوبت شش ماه خواب وی بوده است. میرفندرسکی از خادم آن مرد می‌خواهد که بیدارش کند اما خادم می‌گوید بیدار نمی‌شود. در آخر با توجه به اصرارهای میرفندرسکی، خادم به او می‌گوید اگر می‌توانی خودت بیدارش کن. میرفندرسکی نقل می‌کند که خودم را معرفی کردم که یکی از علمای شیعه هستم؛ اگر شیعیان و علمای‌شان را می‌شناسی جواب بده. آنگاه بود که وی بیدار شد و گفت: غیر از امام رضا(ع) عالمی نمی‌شناسم و خاطره‌اش با امام رضا(ع) را نقل کرد که در جلسه‌ای با حضور مامون و علمای اسلام من هم سوالی داشتم اما نزدیک به نماز ظهر بود و احساس کردم امام رضا(ع) خسته‌اند بنابراین ادب کردم و سوالم را نپرسیدم، بعد از آن در حالی که امام در حال رد شدن بودند به من نظری انداختند و گفتند به خاطر حفظ ادب در برابر من، تو از عمری طولانی برخوردار خواهی بود و می‌توانی شش ماه در خواب و شش ماه در بیداری باشی. میرفندرسکی گفت جوابم را گرفتم و متوجه شدم ادب در برابر امام رضا(ع) درس تربیتی است و برکات زیادی نیز به دنبال دارد. به هر حال شیوه‌های مختلفی در نشر معارف شیعه وجود دارد که از آن میان می‌توان به توجه حضرت رضا(ع) به زائرین و متوسلین اشاره کرد. بی‌تردید امام رضا(ع) مصداق بارز جمله سریع‌الرضا در دعای کمیل هستند؛ امامی که وجودش و حضورش در ایران زمین برکت‌آفرین و موثر در گسترش فرهنگ علوی است.
 
19/56
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۲۳۰۴۱
 


ارسال
 
انتشار یافته:
در صف انتشار:
۰
تکراری،غیرقابل انتشار:
۰