۲۸ دی ۱۳۹۶ 18 January 2018
۰
جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۱۶
Share/Save/Bookmark
 
«جمعه‌هاي انتظار» در خبرگزاري رضوي
رئیس انجمن مهدویت حوزه: افزایش ظلم به معنای نزدیک شدن ظهور نیست
 
رئیس انجمن مهدویت حوزه علمیه قم گفت: تحقق ظهور آن حضرت تابع شرایط و دلایل مختلفی است و پر شدن جهان از ظلم وستم یکی از شرایط و عوامل ظهور می‌تواند باشد؛ بنابراین در صورت عدم تحقق سایر شرایط نمی‌توان گفت ظهور محقق خواهد شد.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رضوي، عدالت‌گستری، برابری و مساوات اجتماعی از موضوعات مورد توجه بشر در همه دوران‌ها و اعصار تاریخی بوده است؛ تا جایی که انسان‌ها برای دستیابی به عدالت، جان‌ها از دست داده و خون‌های بسیاری در این راه بر زمین ریخته شده است.

در تمامی ادیان و مذاهب دینی بر ظهور منجی عالم بشریت تاکید شده است که گسترش عدل و داد تنها به دستان توانای او و خواست خدای یگانه انجام می‌شود. در روایات اسلامی هم بر افزایش ظلم و ستم در آستانه ظهور تاکید شده است به نحوی که افزایش ظلم می‌تواند به مثابه نزدیک شدن به زمان ظهور و امیدواری جامعه انسانی به ظهور منجی بشریت و نجات جامعه از ظلم باشد!

اما این موضوع به درستی تبیین نشده که افزایش ظلم اصلی‌ترین شرط ظهور منجی عالم بشریت نیست و برای نزدیک‌تر شدن زمان ظهور چه استراتژی در برابر ظلم و ظالم باید اندیشیده شود. حجت‌الاسلام محمدصابر جعفری رییس انجمن مهدویت حوزه علمیه قم در این مصاحبه به شائبه‌های مورد نظر پاسخ داده است.

حجت‌الاسلام محمدصابر جعفری با اشاره به شائبه‌هایی در خصوص افزایش ظلم و ارتباط آن با موضوع ظهور حضرت ولیعصر(عج)، گفت: از موضوعاتی که در راستای بحث ظهور و دوران غیبت و مقدمات ظهور مورد توجه قرار داده می‌شود دادگستری و عدالت‌افکنی امام زمان(عج) در برابر ظلم و جوری است که جهان را فرا می‌گیرد. در بسیاری از روایات اسلامی بر این نکته تاکید شده كه وقتي عالم پر از ظلم و ستم است، امام زمان(عج)، جهان را لبریز از عدل و داد می‌کنند. متاسفانه ظهور امام زمان(عج) با پر شدن جهان از ظلم و ستم منجر به ایجاد شائبه‌ای مبنی بر ظالم شدن همه مردم یا سایه افکندن ظلم بر کل گیتی است تا در راستای ظالمی و افزایش ظلم، ظهور محقق شود.

افزایش ظلم به معنای نزدیک شدن ظهور نیست
وی با اشاره به اینکه افزایش ظلم در جهان یکی از عوامل ظهور است، خاطرنشان كرد: برخی نیز بر این باور هستند كه با افزایش ظلم نه تنها نباید نگران شد بلکه در راستای کاهش زمان ظهور باید مسرور بود چراکه افزایش ظلم به مثابه نزدیک شدن زمان ظهور است! در پاسخ به شائبه‌های یاد شده باید گفت لبریز شدن جهان از ظلم و ستم به مثابه عوامل و علل ظهور نیست چراکه تحقق ظهور آن حضرت تابع شرایط و دلایل مختلفی است و پر شدن جهان از ظلم وستم یکی از شرایط و عوامل ظهور می‌تواند باشد؛ بنابراین در صورت عدم تحقق سایر شرایط نمی‌توان گفت ظهور محقق خواهد شد. بر فرض مثال، فرد گرسنه با تناول غذا سیر می‌شود و تا زمانی که غذایی دریافت نکند سیر نمی‌شود؛ یعنی غذا خوردن عاملی برای سیر شدن است پس تا شرایط لازم فراهم نشود نمی‌توان به امید تحقق یک یا چند نشانه اظهار داشت که ظهور نزدیک است.

عدم انتخاب صحیح منجر به همراهی با ظالم می‌شود
حجت‌الاسلام جعفری در ادامه با اشاره به اینکه خستگی مردم از ظلم به معنای انتخاب حق و عدالت نیست، تصریح كرد: اینکه اگر ظلم نشود پس ظهور محقق نمی‌شود؛ به این معناست که به دنبال کسی باشیم که ادعای عدالت دارد چراکه هنگامی که مردم از ازدیاد ظلم خسته می‌شوند آنقدر می‌توانند بی‌اراده شوند - همانند کسی که در حال غرق شدن است برای نجات به هر چیزی چنگ بزند - می‌توانند برای نجات از ظلم به دنبال عادلی باشند؛ در حالی که راه حق را از باطل تمیز نمی‌دهند بنابراین می‌توانند به هر باطلی که لباس خیر بر تن کرده است اعتماد کنند و به سمت او گرایش بیابند، در نتیجه نمی‌توان گفت با افزایش ظلم، ظهور نزدیک می‌شود.

وي افزود: مثال تاریخی دلزدگی مردم از خاندان بنی‌امیه، مصداق خوبی براین ادعاست. مردم آن دوره خواستار نابودی و ساقط شدن خاندان بنی‌امیه بودند اما توجهی به فرمایشات و راهبردهای امام صادق علیه‌السلام نشان ندادند؛ از این رو بدون تفکر و تشخیص حق از باطل به سهولت خاندان عباسی را بر زمام حکومت نشاندند که دست کمی از ظالمی و عدالت‌ستیزی خاندان اموی نداشتند. بنابراین نمی‌توان با اعتماد گفت هنگامی که مردم از ظلم خسته شده‌اند لزوما به معنای انتظار فرج امام معصوم است بلکه ممکن است بر اثر عدم تفکر و عدم انتخاب درست، به جریان سیاسی یا اندیشه‌ای ملحق شوند که با اهداف امام معصوم همسو نباشد.

هوای ظلم، کل محیط زندگی را آلوده می‌کند
رییس انجمن مهدویت حوزه علمیه با یک مثال تصريح كرد: اگر در فضای در بسته‌ای باشیم و فردی در آنجا سیگار بکشد، هر چند که سایرین سیگار نکشند اما همه آن فضا مملو از دود سیگار می‌شود اما به معنای سیگاری بودن همه افراد حاضر در آن جمع نیست؛ هر چند که ممکن است بسیاری از افراد حاضر در جمع با سیگار کشیدن آن فرد مخالفت کنند حتی مخالفت هم باعث خاموش کردن سیگار یا خروج وی از اتاق شود اما هوا همچنان آلوده است. پس اینکه عنوان می‌شود ظلم عالم را فرا می‌گیرد به معنای آن نیست که همه افراد عالم، ظالم خواهند شد.

وظیفه ما مبارزه با ظلم و ظالم است
وی در این باره افزود: همزمان ممکن است ظلم، عالم را بگیرد. شکل ظلم و اینکه چه نوع ظالمی واقع می‌شود مشخص نیست. وظیفه ما همواره نسبت به ظلم، مبارزه با آن است. یعنی در هیچ یک از روایات دینی عنوان نشده که برای تحقق ظهور در برابر ظلم سکوت اختیار کنید یا با ظالم همراهی کنید. اسلام همواره انسان‌ها را به مبارزه با ظلم و نهی از منکر فراخوانده است. بی‌شک کسانی که ظلم می‌کنند یا با ظالم همراهی می‌کنند، در برابر امام و اهدافش قرار می‌گیرند بنابراین نه می‌توانند در زمره منتظران ظهور قرار بگیرند و نه از یاران امام به شمار می‌روند بلکه رو در روی امام ایستاده‌اند.

رییس انجمن مهدویت حوزه علمیه خاطرنشان كرد: مبارزه با ظلم و عدم همراهی با ظلم به قدری مورد توجه دین مبین اسلام قرار دارد که بر این نکته تاکید شده که به اندازه سر سوزنی همراهی و همکاری با ظالم یا ظالم بودن به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. ایستادگی در برابر ظلم در خط فکری و عملی امام حسین علیه‌السلام با اهدای خون خود و خانواده و صدیق‌ترین یارانش به همه مسلمانان و شیعیان آموزش داده شده است. امام حسین علیه‌السلام برای مبارزه با ظلم به سخن جد بزرگوارشان پیامبر اکرم(ص) اشاره دارند که جدم رسول خدا فرمودند: «کسی که ظلمی را ببیند و با او مقابله نکند با ظالم همنشین و محشور می‌شود».

عدالت جایگزین ظلم گسترده جهانی می‌شود
رییس انجمن مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضور امام عصر(عج) منجر به گستردگی عدالت می‌شود، گفت: هوای پاکی که به وسیله ظهور امام زمان(عج) دمیده می‌شود جایگزین هوای آلوده گناه و ظلم خواهد شد و تمام فضای جهان لبریز از عدالت، مهربانی و صمیمت می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدصابر جعفری در ادامه گفت: در روایات اسلامی بر این نکته تاکید شده است که با ظهور حضرت، عدالت در همه ابعاد و حوزه‌های زندگی بشر جاری و ساری می‌شود؛ همان‌گونه که ظلم در همه ابعاد زندگی بشر رسوخ کرده بود، بنابراین نتیجه می‌گیریم که افزایش ظلم به معنی توجه به ظلم و ظالم شدن در راستای نزدیکی ظهور نیست یا به معنای آن نیست که همه ظالم می‌شوند، بعد زمینه‌های ظهور فراهم می‌شود.
 
19/56
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۲۳۰۳۹
 


ارسال
 
انتشار یافته:
در صف انتشار:
۰
تکراری،غیرقابل انتشار:
۰