۱ آذر ۱۳۹۶ 22 November 2017
۰
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۸
Share/Save/Bookmark
 
مسئول کمیته ثبت نام خادمان افتخاری تشریح کرد:
خدمات شهرداری به زائرین حرم رضوی همزمان با دهه آخر ماه صفر
 
مسئول کمیته ثبت نام و ساماندهی خادمان افتخاری حریم رضوی به تشریح فعالیت های شهرداری در خصوص خدمت رسانی به زائران دهه اخر صفر پرداخت.
 
 پروا وردی پور- سرویس زیارت/ به گزارش خبرگزاری رضوی، هر سال دهه اخر صفر، مشهد آماده میزبانی و پذیرایی از زائران حرم رضوی است، در این میان نهاد و مراکز مختلفی برای پیشبرد بهتر این میزبانی تلاش می کنند، در این میان شهرداری مشهد در ساماندهی این مهم نقش فعال و برجسته ای دارد، در همین رابطه، با اقای زمان مرادزاده کارشناس گردشگری و مسئول کمیته ثبت نام و ساماندهی خادمان افتخاری حرم رضوی به گفت و گو پرداختیم که می خوانید؛
ثبت نام خادمین افتخاری حریم رضوی به چه صورت است؟
علاقه مندان برای ثبت نام در طرح خادمین افتخاری حریم رضوی می توانند از طریق سایت www.ziarat.mashhad.ir اقدام کنند و ثبت نام حضوری نیز داریم که فرم های ثبتی در سطح مناطق مختلف توزیع شده است.
تلفن خدمات گردشگری و زیارت 05131208 است که در طول سال پاسخگوی سوالات زائرین است، در این بازه زمانی علاوه بر سوالات زائر، ثبت نام خادمان افتخاری هم امکان پذیر است.
درگاه دیگر، ربات تلگرامی   https://t.me/khadem8botاست که افراد از طریق تلگرام آمادگی خودشان را در امر خدمت رسانی اعلام می کنند. اصلی ترین درگاه،ارسال عدد 8 به سامانه پیامکی 1000181 که در سطح شهر هم اطلاع رسانی شده است.
در مرحله اول اطلاع رسانی این 5 درگاه در سطح شهر توسط بیل برد، بنر ستونی، سرویس پیامک و سازه های محدب شروع شد و تا به امروز بیش از 50هزار نفر اعلام آمادگی داشتند و بیش از 23هزار نفر ثبت اطلاعات شدند. اطلاع رسانی در 3مرحله ثبت نام، ترویج و تقدیر و تشکر انجام می شود.


اطلاع رسانی برای این حرکت مردمی عظیم به چه صورت انجام شد؟
در
در سال گذشته نزدیک به 12 ایستگاه بود که امسال به 20 ایستگاه در قالب مشارکتی ، حمایتی ، ایجادی ارتقاء پیدا کرده است. تعدادی از این ایستگاه ها را شهرداری به صورت مستقیم برپا می کند و تعدادی به صورت حمایتی توسط افراد و هیئات انجام می شود
فضای مجازی از طریق کمپین خادم 8  می باشد که اطلاع رسانی و سوژه های مردمی در سطح شهر انجام شده است.
پایگاه های اطلاع رسانی مختلفی هم موجود می باشد. همچنین از طریق سازه های ستونی، نصب پوستر درب مغازه ها  ، برنامه های رادیویی، صدا و سیما، تلویزیون های شهری و بیش از 20هزار فرم ثبت نام دستی توسط شورای هیئات مذهبی  بین مردم برای ثبت نام و جذب توزیع شده است.
در سطح مناطق پیامک انبوه  برای افراد زده شد تا به کمپین بپیوندند. در سطح شهر دعوت نامه برای افراد ارسال شده تا بتوانند در مسیر حرکت زائرین خدمت رسانی کنند، بدین صورت که با گذاشتن صندلی درب مغازه یا باز گذاشتن درب خانه برای استفاده از امکانات منزل به زائرین امام رضا(ع) عرض ارادت کنند.
ایستگاه های زائر نسبت به پارسال بیشتر شده است؟ 
در سال گذشته نزدیک به 12 ایستگاه بود که امسال به 20 ایستگاه در قالب مشارکتی ، حمایتی ، ایجادی ارتقاء پیدا کرده است. تعدادی از این ایستگاه ها را شهرداری به صورت مستقیم برپا می کند و تعدادی به صورت حمایتی توسط افراد و هیئات انجام می شود و یکسری  هم مشارکتی در ورودی و بیرون شهر و داخل شهر شروع به کار می کنند.
ایستگاه های زائر براساس مسیرهای اصلی؛ ورودی قوچان، نیشابور، کلات، سرخس، عرصه میدان شهدا، ایستگاه خیابان امام رضا، میدان15 خرداد و ایستگاه های مشارکتی و حمایتی؛ ایستگاه راه آهن و ایستگاه پایانه می باشد.
ظرفیت مراکز اسکان زائرین آقا امام رضا (ع) چه تعدادی است؟
182 مرکز اسکان مردمی شناسایی شده  که ظرفیت آن 41000 نفر است. 8 مرکز اسکان اضطراری است که ظرفیت آن بیش از 3500 نفر است. در سطح شهر 20 پایگاه راهنمای زائر موجود است.


خدمات ستاد ساماندهی خادمین افتخاری حریم رضوی  در چه مواردی می باشد؟
خدمات تخصصی و عمومی و  نذورات نقدی، نذورات غیر نقدی داریم که اقلام اهدایی شامل اجناس و مواد غذایی و خدمات رفاهی در حوزه حمل و نقل و اسکان است ، نذر سفره آفتاب که پرداخت نذورات نقدی به شماره حساب5029087000339351  انجام می گیرد و در روز شهادت امام رضا(ع) بعد از نماز در پایانه امام رضا(ع) برای پذیرائی
182 مرکز اسکان مردمی شناسایی شده که ظرفیت آن 41000 نفر است. 8 مرکز اسکان اضطراری است که ظرفیت آن بیش از 3500 نفر است. در سطح شهر 20 پایگاه راهنمای زائر موجود است.
زائران در مسیر برگشت  سفره ای پهن خواهد شد.
خدمات عمومی شامل واکس، پاشویه، ماساژ، پذیرائی، استقبال از زائرین(تکریم زائر)، حمل زائر با ویلچر، نظافت مسیر حرکت زائرین، نیروی اجرائی، انتظامات، آمارگیری، مدیریت ایستگاه، کمک به پرپایی ایستگاه و غیره می باشد.
خدمات تخصصی شامل آرایشگاه، نانوایی، خیاطی، تعمیرات کفش، خبرنگاری، آشپزی، مشاور مذهبی، تعمیرات موبایل و خدمات درمانی است.
در خدمت رسانی حوزه حمل و نقل بیش از 600نفر اعلام  آمادگی کردند که ماشین ها را در چند دسته تقسیم می کنیم؛ خودرو های سبکی که داخل شهر و بیرون شهر در روز آخر به زائرین خدمت رسانی می کنند و از خودرو های  سنگین که برای جابه جایی خدام افتخاری و زائرین استفاده می کنیم. تاچسی، 133  و اسنپ هم در روز شهادت به زائرین در برگشت خدمت رسانی می کنند.
همچنین خدمات نظافت شهری در مسیر حرکت زائرین در مسیر ایستگاه و داخل شهر در نظر گرفته شده است .


اقلام اهدائی شامل چه مواردی و جمع آوری آن ها به چه صورت است؟
اقلام اهدائی شامل پتو، البسه، کفش، دمپایی، ظروف یکبار مصرف، جوراب، دستگاه های خوشبو کننده ، چوب پر، فرش، موکت، چادر زنانه، وسایل پزشکی، ویلچر،  واکس است و موادغذایی شامل چای، قند، آب معدنی، خشکبار است که با توجه به شرایط و ضوابطی جمع آوری می شود.
جمع آوری در سطح مناطق انجام می شود و برای هر منطقه ای یک مکانی در نظر گرفته ایم  و مردم نذورات را در آنجا تحویل می دهند و در ایستگاه استقبال از زائر مصرف می شود.
برای اجرای این طرح با چه نهاد هایی همکاری و تعامل داشتید؟
هم پوشانی با نهاد های آستان قدس، سازمان تبلیغات ، شورای هیئات مذهبی انجام شده است.
در مورد این بحث 27 جلسه درون سازمانی ، 133 جلسه با تشکل ها و افراد سرشاخه مناطق یا افراد نخبه در سطح منطقه ها داشتم. جلسات برون سازمانی در استانداری با مشارکت شورای هیئات و  آستان قدس و ارگان های مختلف
تمام افرادی که در حوزه های مختلف خدمت رسانی می کنند ملبس به یک لباس، کارت و کاور مخصوص هستند و برای هر خدمتی رنگ کاور متفاوت است.
دیگر انجام شده است و توانسته ایم امسال با شورای هیئات نزدیک به 15 کمیته برای خدمات مختلف تشکیل بدهیم که بتوانیم به صورت یکپارچه افرادی که اعلام آمادگی کرده اند را در قالب های مختلف خدمت رسانی به کارگیری و ساماندهی کنیم.


 
از چه مناطقی جمع آوری نذورات انجام می شود؟
جمع اوری نذورات از مساجد صاحب الزمان(خیابان آیت الله کاشانی 17)، فاطمه الزهرا(موسوی قوچانی24-رستگار مقدم5)،امامین عسکریین(ابتدای روستای کاظم آباد) ،اباعبدالله ( خرمشهر 18)، جوادالائمه (اقدسیه 3) ،امام حسن مجتبی (بلوار وکیل آباد17)، حضرت ابوالفضل ( خیابان رازی 20)، مسجدالنبی (بلوار شهیدآوینی-آوینی3)، حسینیه های بیت العباس(بابا نظر 6)، بیت الرقیه(سیدی- خلج12-شهید دایی 51) و همچنین سوله بحران (روبروی حر90) وحوزه 17 سیدالشهداء (لادن 12) صورت می گیرد.
برای روند بهتر خدمت رسانی، دوره های اموزشی برای خادمان افتخاری حریم رضوی در نظر گرفته شده است؟
دوره های آموزشی برای انتظامات، بهداشت، ایمنی و آتش نشانی، ماساژ خواهران و برادران، کمک های اولیه، ارتباطات موثر، راهنمایی و اطلاع رسانی زائر و آشنایی با اطلاع رسانی مجازی گذاشته شده است، ولی با توجه به اینکه ظرفیت آنقدر نیست که همه خادمین آموزش ببینند به همین جهت یکسری کلیپ ها به صورت آموزش غیر مجازی آماده شد و در فضای مجازی برای خادمین ارسال کرده ایم تا بتوانند غیر حضوری آموزش ببینند و در زمان به کارگیری مهارت لازم را داشته باشند.
تمام افرادی که در حوزه های مختلف خدمت رسانی می کنند ملبس به یک لباس، کارت  و کاور مخصوص هستند و برای هر خدمتی رنگ کاور متفاوت است.
مرکز تلفن گردشگری و زیارت، ستاد ساماندهی و ثبت نام است که ساماندهی امسال خدمت محور است و برای هر خدمتی لیدری تعریف شده که به ارگان ها، دستگاه ها و مناطق مختلفی که نیرو نیاز دارند با اپراتور ارتباط برقرار می شود و اعزام نیرو صورت می گیرد.
 
 
81/56
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۲۰۹۹۸
 


ارسال
 
انتشار یافته:
در صف انتشار:
۰
تکراری،غیرقابل انتشار:
۰